Jeugd & onderwijs

Jeugd en onderwijs_807

Goed lezen en digitale geletterdheid vormen de basis voor een betere toekomst voor kinderen, in hun onderwijsloopbaan en hun latere leven. Want wie leest, heeft de wereld aan zijn voeten. Bij Jeugd en Onderwijs werken we leesachterstanden bij kinderen weg; liever nog, we voorkomen dat ze ontstaan. Via het onderwijs, de kinderopvang en rechtstreeks in en vanuit de bibliotheek zelf benaderen we kinderen, maar ook ouders en professionals. Zo willen we de cyclus van laaggeletterdheid doorbreken en een positieve leesontwikkeling stimuleren.

Jeugd en Onderwijs biedt een uitgebreid programma van activiteiten en lessen op het gebied van leesbevordering, digitale geletterdheid en 21ste-eeuwse vaardigheden.

Waar we in 2020 onze dienstverlening moesten aanpassen aan de maatregelen rondom Covid-19, bleek dat we in 2021 net zo creatief moesten zijn. We hebben gezien dat veel activiteiten zich ook goed digitaal laten uitvoeren. Op dit moment is er weer meer fysieke uitvoer mogelijk. Heel fijn, maar we gaan het digitale aanbod niet loslaten. De sterke punten van digitale activiteiten zullen we zeker blijven benutten.

6-12 jaar

Campagnes en activiteiten in de scholen en kinderopvang

> We zijn het kalenderjaar gestart met de regionale rondes van de Voorleeswedstrijd, die volledig digitaal werden gehouden. Ook al waren we niet fysiek bij elkaar, de spanning onder de schoolkampioenen en het plezier in het voorlezen waren niet anders dan voorgaande jaren. Het was een echt voorleesfeest!

> De schrijversvoorstelling en de schrijversbezoeken in Ommen hebben in 2021 allemaal digitaal plaatsgevonden. Annemarie Bon ging via het digibord langs bij 13 klassen. Vivian den Hollander en Mattie Poels hebben speciaal voor ons de voorstelling Spekkie en Sproet opgenomen. Meer dan 300 kinderen hebben hiervan in hun eigen klas mogen genieten.

> Tijdens Vakantielezen – de schooleditie hebben 815 kinderen uit 38 verschillende klassen met behulp van een landkaart boekenlanden bezocht. Na een digitale introductie van de leesconsulent gingen de kinderen uit groep 3 en 4 heel veel boeken lezen en stickers plakken op de landkaart. Dit project heeft ervoor gezorgd dat de kinderen voor de vakantie nog flink veel leeskilometers hebben gemaakt.

> In 2021 is het BoekStart-arrangement, een nauwere samenwerking tussen kinderopvang en Bibliotheek, door zes kinderopvanglocaties afgenomen.

> In het najaar van 2021 is op een tweetal scholen met een Ruilcollectie een structurele basis gevormd voor leesbevorderingslessen. Elke maand komt onze leesconsulent live of digitaal langs in alle klassen met inspirerende werkvormen om het leesplezier te bevorderen. In totaal zijn er zes scholen in de gemeente Ommen met een Ruilcollectie.

> In de gemeente Raalte is er één school voor voortgezet onderwijs met de Bibliotheek op School. Op de basisscholen zijn er in de gemeente Olst-Wijhe vijf scholen met dBos en in Raalte 17 scholen. In Olst-Wijhe lijken het minder scholen ten opzichte van vorig jaar, maar daar zijn wat scholen samengegaan. In Raalte is er een nieuwe school met een gloednieuwe Bibliotheek op School bijgekomen.

> 650 kinderen keken live mee naar de opening van de Kinderboekenweek op 6 oktober. Te gast was niemand minder dan de schrijfster Manon Sikkel! De kinderen konden via WhatsApp vragen sturen en deze vragen werden live in de uitzending behandeld. Een groot succes, onze WhatsApp-expert kon de vragen bijna niet aan, zo snel kwamen ze binnen. Een mooie aftrap van één van de leukste weken in het jaar.

> In het Voortgezet Onderwijs hebben ruim 400 leerlingen een digitaal schrijversbezoek gehad van onder anderen Buddy Tegenbosch, Khalid Boudou en Eva Burgers.

> 672 schoolleerlingen hebben in de novembermaand het boek Katvis van Tjibbe Veldkamp ontvangen. In het kader van Nederland Leest Junior hebben ze na een introductie van de leesconsulent dit boek gelezen en gesproken over mediawijsheid en over je eigen grenzen.

> We zijn er niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de ouders. In november tijdens de Week van De Mediawijsheid hebben 20 ouders deelgenomen aan de online Webinar ‘Samen Sociaal Online’. Dit was voor ouders van kinderen op de basisschool. De voorlichting voor ouders van leerlingen op het voortgezet onderwijs werd door 25 ouders bezocht.

> In het voorjaar van 2021 zijn er online-leesgesprekken gevoerd met vijf verschillende leerlingen in het basisonderwijs. Op afstand heeft onze leesconsulent interessante boekentips kunnen geven.

> Tijdens de online regionale netwerkbijeenkomst voor leerkrachten in het basisonderwijs, kwam Femke Ganzeman van ‘Leesbevordering in de Klas’ alles vertellen over Thematisch Lezen. Daarnaast hebben we voor onze eigen gemeenten een netwerkbijeenkomst georganiseerd. Deze bijeenkomsten zijn een mooie gelegenheid om met het werkveld ideeën en ervaringen uit te wisselen rondom leesbevordering en digitale geletterdheid.

Campagnes en activiteiten in en rondom de Bibliotheek

Jeugd en onderwijs_808

>  Het Voorleesuurtje op de vrijdag in Raalte en op de woensdag in Olst kon niet het hele jaar doorgaan door de maatregelen. Maar als het kon, dan zaten de kinderen er meteen! Dit gold ook voor het BoekStartcafé in Ommen.

>  33 ukkies zijn in maart wat mediawijzer geworden tijdens de Media Ukkie Dagen. Deze bijeenkomst was online.

>  Voorlezen thuis tijdens een pandemie is best een uitdaging. Gelukkig zijn er creatieve oplossingen geweest door bijvoorbeeld online voorlezen en hebben we met de VoorleesExpress toch meer dan 20 gezinnen weten te bereiken.

>  Dit jaar hebben we de kinderen een handje geholpen bij het kiezen van het beste kinderboek door het aanbieden van digitale workshop Kinderjury samen met schrijfster Tosca Menten.

>  Vakantielezen was niet alleen een campagne op school, maar ook in de Bibliotheek. In de zomervakantie konden kinderen online vragen beantwoorden en deze antwoorden op de schatkaart invullen. Er zijn mooie prijzen weggegeven aan de winnaars.

>  Bieb, Bits en Bots is een terugkerende maandelijkse activiteit rondom digitale geletterdheid. In 2021 hebben we dit door de maatregelen meerdere malen moeten annuleren. Toch weten de kinderen ons te vinden als we wel activiteiten mogen draaien.

>  In de kerstvakantie hebben we voor kinderen van 7-14 jaar een activiteit aangeboden ‘Ontwerp je eigen chocolade’. De kinderen gingen met speciale software op de computer aan de slag om uiteindelijk hun eigen ontwerp 3D te laten printen. Vanwege corona heeft deze activiteit digitaal plaatsgevonden, er waren veel kinderen die wilden deelnemen.

>  Sinds de zomer van 2021 kunnen we de lespakketten van de BiebBoys inzetten: informatievaardigheden, mediawijsheid en leesbevordering voor groep 5 t/m 8. In de zomervakantie werd er een mysteriespel in alle vestigingen ingericht en was er een gratis poster met leeschallenges voor thuis.

Nog een paar cijfers >

Jeugd en onderwijs