Foto 731 x 380 - uploaden minimaal 1500 pixels breed

“Bibliotheek Salland stimuleert, faciliteert en ondersteunt persoonlijke ontwikkeling van de inwoners van Olst-Wijhe, Ommen en Raalte. De bibliotheek is ook een ontmoetingsplaats waar mensen terecht kunnen om te ontspannen, te leren, zich te informeren en kennis, ervaring en interesses met elkaar te delen.”

Dat is onze missie. Een missie waar ik volledig achter sta en die gelukkig niet alleen op papier staat, maar dag in, dag uit in de praktijk wordt gebracht. Ook in 2021, het jaar waarin ik Frederique Westera opvolgde, hebben we ons van onze beste kant laten zien. Ik ben trots op alle medewerkers, betaald en onbetaald, die zich voor het tweede jaar op rij creatief en flexibel hebben moeten tonen. Ondanks de beperkende maatregelen (de eerste helft van het jaar gesloten zijn is niet niks) waren zij er voor de inwoners van onze gemeenten.

Gelukkig bleven onze leden ons trouw opzoeken voor de afhaalbieb, bezorgbieb en de online/hybride dienstverlening. Ook introduceerden we het Informatiepunt Digitale Overheid. Precies op het juiste moment, zo bleek, want veel inwoners bleken onvoldoende digivaardig om zelf hun coronatoegangsbewijs te regelen.

Mede door de groei van onze maatschappelijke dienstverlening verandert de algemene beeldvorming van de bibliotheek. We zijn er blij mee en trots op dat de bibliotheek wordt beschouwd als essentiële dienstverlening, net als bijvoorbeeld apotheken en supermarkten. Dat betekende dat wij onze deuren tijdens de laatste lockdown mochten openhouden en onze dienstverlening voor een belangrijk deel konden uitvoeren, terwijl andere sectoren behoorlijk beperkt werden. We zijn en blijven volop in ontwikkeling. Lees in ons jaarverslag wat we in 2021 allemaal bereikt hebben. Veel leesplezier!

Sabine Tielenius Kruythoff

directeur-bestuurder Bibliotheek Salland