vaste pagina - achtergrondfoto

"Al met al vind ik dat we als afdeling heel creatief zijn geweest".

Het jaar van Annemarie

‘Ik ben onder de indruk van alle flexibiliteit die ik om me heen gezien heb het afgelopen jaar. Bij collega’s, maar zeker ook bij de vrijwilligers. Als wij iets hadden bedacht, stonden er altijd mensen klaar. Ook als ze zelf in de risicogroep vielen. “We willen zo graag wat doen”, zeggen ze dan.’ Er hebben ook verschillende nieuwe vrijwilligers aangemeld, ook al konden ze niks doen met de huidige coronamaatregelen.’

Als programmamedewerker Participatie heeft Annemarie Klöne het afgelopen jaar aan veel nieuwe plannen meegewerkt. ‘In de eerste lockdown hebben we een online helpdesk opgezet. Rond de zomer hebben we een tijdje weer cursussen op locatie kunnen geven, maar in het najaar kwamen er nieuwe beperkingen. Nu geven we een flink aantal cursussen online, met de hulp van een grote groep vrijwilligers. Al met al vind ik dat we als afdeling heel creatief zijn geweest.’

Het thuiswerken viel niet altijd mee. ‘Lastig aan thuiswerken vind ik dat je je directe collega’s vaak genoeg spreekt, maar de anderen vrijwel nooit. Je krijgt bijna niets mee van waar anderen mee bezig zijn. Het zou leuk zijn om af en toe eens online koffie te drinken met collega’s. Vlak voor kerst heb ik iedereen uitgenodigd om online kerstliedjes te gaan zingen. Dat was heel gezellig. Hopelijk leren we met zijn allen van de afgelopen tijd dat je werk ook anders kunt organiseren, dat er nieuwe manieren zijn om samen aan mooie dingen te werken. Ook al zijn we nu gedwongen om thuis te werken, we leren ook om bewuster om te gaan met activiteiten en ontmoetingen.’