Schatkamer

Foto 731 x 380 - uploaden minimaal 1500 pixels breed

Struinen tussen de boeken, met een lekkere kop koffie de krant lezen, prikkelende ontmoetingen: een groot deel van het jaar zat het er niet in. E-books, luisterboeken en de Afhaalbieb konden de pijn van gesloten bibliotheekvestigingen een beetje verzachten. Samen met onze bezoekers verkenden we versneld de mogelijkheden en kansen van de virtuele schatkamer.

‘De bieb is dicht, maar we zijn er wel’, was steeds de boodschap vanaf de lockdown in maart. Binnen twee weken was de Afhaalbieb operationeel. Ook maakten leden goed gebruik van de mogelijkheid om de Bibliotheek te bellen voor advies en hulp, bijvoorbeeld bij het lenen van e-books of het online reserveren. Via de tweewekelijkse e-mailnieuwsbrief bleven lezers steeds goed op de hoogte van het aanbod-op-afstand.

Leden en uitleningen

De perioden van sluiting vanwege corona zijn heel duidelijk zichtbaar in de cijfers van de Bibliotheek Salland over 2020. Er liepen veel minder mensen langs de toegangspoortjes van de vestigingen, en ondanks de Afhaalbieb daalde al met al het aantal uitleningen met 33%. Het is goed om te merken dat het ledenaantal niet sterk daalde, slechts met 3%.

E-books

2020 werd voor de bibliotheken hét jaar van de e-books. De leencijfers stegen flink ten opzichte van 2019. April, de eerste volledige lockdownmaand, was met 3.096 geleende e-books de topmaand voor de Bibliotheek Salland. In totaal werden er 26.850 uitleningen geregistreerd. Dat is een stijging van 61% ten opzichte van 2019. Iets meer dan de helft daarvan was literatuur, een kwart spannende boeken, eentiende jeugdboeken en de rest non-fictie. Eigenaardig genoeg staat een boek uit die laatste categorie, De meeste mensen deugen van Rutger Bregman, bovenaan in de toplijst. Op nummer twee staat het bekroonde literaire werk De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. 58 procent van de lezers leest e-books via de app op telefoon of tablet. Tot slot werden er in 2020 2.081 luisterboeken uitgeleend.

App-demonstratie

Halverwege het jaar werd de mobiele app voor het lenen van e-books en luisterboeken grondig vernieuwd en sterk verbeterd. Op zaterdag 3 oktober gaf een team van de Koninklijke Bibliotheek een demonstratie in de Bibliotheek in Raalte. Er kwamen tientallen bezoekers op af die heel gelukkig waren met de uitgebreide uitleg over de vernieuwde app.

App

HET JAAR VAN JANNIE