het jaar van Femke

Het jaar van

Femke

‘We dachten dat we elkaar na een maandje wel weer zouden zien. Uiteindelijk werd het begin juli.’ Femke Reijke van team Jeugd en Onderwijs heeft een man die in Portugal werkt en normaliter elke twee weken naar huis komt. Door de coronacrisis moest Femke ineens werk én privé voor langere tijd online organiseren. ‘Gelukkig was hij de hele maand december hier. Begin januari zeiden we tegen elkaar: “Nou, we zien elkaar weer in juni!” Dat was voor de gein, maar nog steeds staat het reisadvies voor Portugal op oranje en moeten we nog maar zien wanneer daar verandering in komt. Nou ja, goed, we zijn gezond en onze zoon van 16 redt zich prima met online lessen en zo. We prijzen onszelf gelukkig.’

‘Vrijwel iedereen in team Jeugd en Onderwijs kon gemakkelijk uit de voeten met het online samenwerken. Volgens mij zaten we na een week al online bij elkaar. Natuurlijk speelden ook wij “online-vergaderbingo”: microfoon staat niet aan, camera niet aan, bingo! Voor collega’s die normaliter in de klassen komen, was het nog wel wat spannender. Ineens zaten ze thuis te werken met hun hoofd levensgroot op het digibord in de klas. Zelf vond ik het eerst vreselijk, de hele dag alleen achter mijn laptop. Zo saai!’ Ondertussen heeft Femke ervaren dat de rust van thuiswerken ook de kans biedt om zaken op te pakken die in een drukke kantooromgeving niet lukken. ‘Wat mij betreft houden we het erin: thuis lekker doorwerken en overleggen en bijpraten op kantoor!’

Al snel begon het team Jeugd & Onderwijs alternatieven te ontwikkelen voor de geplande activiteiten. ‘Vaststellen: oké, we kunnen dus geen gezellige Voorleeswedstrijd houden in de bieb. En dan dus meteen doorpakken en online organiseren. Dat ging fantastisch. Kinderen zijn al zo gewend aan online les, dat zo’n wedstrijd online net zo spannend was als normaal gesproken in een zaal. Het was gewoon een feestje.’

Het jaar van Femke

Klik op het menu voor inhoud en andere functies.

Gebruik de pijlen aan de zijkant om door het magazine te bladeren.